Galéria Baníckeho múzea v Rožňave

EXPOKUS 08/2023 Sucho na Orave (U-594) - Mária Medvecká

,,Bolesť, úzkosť, sklamania, to v plnej miere si musíme prekonať v sebe. Hľadať silu, útechu, vzdorovať statočne a s kľudnou mysľou. Máš trpieť za to, že druhý je podlý, nečinný, hlúpy, bez tvorivej mysle? Že sa bojí iba o svoju výživu, alebo sa trápi nad svojim prežieraním?“      

Úryvok listu Márie Medveckej z roku 1985 priateľke, sochárke Ľudmile Cvengrošovej

V rámci výstavy Koža a kožušina – od úžitku k luxusu sme z fondu výtvarného umenia vystavili obraz Márie Medveckej pod názvom Sucho na Orave (U – 594), ktorý dotváral žánrovo dobovú atmosféru pastierskeho života prostých ľudí. Relatívne malý obraz vo veľkosti 17x19 cm bol namaľovaný v roku 1954 v Tvrdošíne, technikou olejomaľby. Banícke múzeum nadobudlo obraz kúpou v roku 1987. V ľavej časti maľby môžeme pozorovať suchý strom, v strede je pasúca sa koza. V pozadí vpravo sa črtá obrys jednej postavy. Obraz je umiestnený v profilovanom ráme krémovej farby.  

 Výtvarný fond Baníckeho múzea disponuje ešte ďalšími dvoma zbierkovými predmetmi od akademickej maliarky, predstaviteľky slovenského realistického impresionizmu,  a to Susedy (U- 593) a Jeseň na Orave (U- 639).

Mária Medvecká predstavuje významnú výtvarnú umelkyňu 20. storočia. Absolvovala Pedagogickú akadémiu v roku v roku 1934, pôsobila ako učiteľka na hornej Orave. V roku 1942 začala študovať maliarstvo na Slovenskej vysokej škole technickej v Bratislave, u profesorov Maximiliana Schurmanna a Gustáva Mallého. Neskôr jej štúdiá smerovali do Viedne na Akadémiu výtvarných umení.

Medvecká, ktorá získala titul i národnej umelkyne v roku 1974,  prostredníctvom svojej tvorby vyobrazovala realitu života oravských ľudí, prírody, oravskej architektúry. Jej obrazy vyjadrujú miestami intímnu spoveď, subjektívne videnie oravského života. Najčastejšie využívala zemité tóny, ktoré pre ňu predstavovali autentickosť zachytenia oravskej atmosféry. Výnimkou nie je ani obraz Sucho na Orave.

 Bola nielen maliarkou, ale i kresliarkou, o čom svedčí jej súbor kresieb zo 70. rokov 20. storočia,  ktorý je momentálne súčasťou expozície v Tvrdošíne.

Osobitou tvorbou počas jej umeleckej kariéry bola tvorba československých bankoviek. V roku 1954 vyhlásilo Ministerstvo financií súťaž na desaťkorunovú bankovku. Autorkou výtvarného návrhu bola Medvecká. Desaťkorunáčku s motívmi dievčat a Oravskej priehrady tvorila dva roky. Do obehu prišla v roku 1961. Počas existencie Československa to bola najpoužívanejšia bankovka do roku 1988.

Oravské motívy sa tak pretavili do života obyčajných ľudí v každodennej realite v podobe bankoviek na dlhý čas. I takúto podobu môže mať umenie a prirodzená túžba, záujem o zachytenie regionálnych pomerov, ľudských a prírodných krás.

Za doplnenie informácii, zdrojov vďačíme Galérii Márii Medveckej v Tvrdošíne. Vrelá vďaka!

 

Kristína Pakesová

fb obrazok

 maria medvecka                                                                   Mária Medvecká (Zdroj: Galéria Márie Medveckej v Tvrdošíne)

 

10korunacka                                                 Desať korún československých, Návrh Márie Medveckej (Zdroj: Nunofi, 2021)

KSK logo PANTONE SVK horSme partner TI web fond na podporu umenia KMhorizonCMYK.jpg

         LOGO             OBJAVTE               logo tg new

Uložiť
Nastavenia cookies
Cookies nám pomáhajú pripraviť pre vás čo najlepšiu webstránku. Vopred vám ďakujeme za dôveru!
Súhlasím
Nesúhlasím
Chcem vedieť viac
Essential
Tieto cookies sú nevyhnutné pre správne fungovanie stránky
Banmuz.sk
Súhlasím
Analytické
Tieto nástroje používame na analýzu dát o návštevnosti, meranie jej rýchlosti a odovzvy.
Google Analytics
Súhlasím
Nesúhlasím