Historická expozícia

EXPOKUS 04/2023 Kožuštek

   Vhodným predpokladom na využívanie zvieracích koží a kožušín v regióne Gemer bol rozšírený chov hospodárskych zvierat. Z kožušín sa zhotovovalo najmä vrchné oblečenie, ale aj podšívky a pokrývky hlavy. Foriem výroby bolo niekoľko, najjednoduchšia bola domáca výroba pre vlastnú potrebu, v rámci ktorej sa vyrábali len jednoduché, hlavne pracovné odevy. Špecializovaná remeselná výroba bola sústredená prevažne v mestských dielňach. Rozšírené bolo aj dedinské kožušníctvo, kde sa výroba v rámci jednej rodiny väčšinou dedila z generácie na generáciu. Dedinskí kožušníci vyrábali najmä pre svoju obec a blízke okolie.

   Základným materiálom na výrobu kožušín boli ovčie kože. Ako doplnkový materiál na zdobenie a výrobu gombíkov sa využívala koža jelenej alebo srnčej zveri, kôz a jahniat zbavená srsti, nazývaná ircha. Na jej výrobu sa využívali poškodené alebo tenšie a jemnejšie kúsky koží.

   Vypracované kože a ircha sa podľa potreby farbili. Staršie kožuchy boli biele, bohato zdobené aplikáciami z červenej irchy. Novšie kožuchy sa farbili nahnedo a aplikácie dopĺňala výšivka hodvábnou alebo vlnenou priadzou.

   K zbierke kožušinových výrobkov múzea patrí aj mužský kožuštek z obce Rejdová. Je to krátky vrchný odev bez rukávov zakrývajúci chrbát a hruď, ktorý sa nosil na košeľu. Kožuštek je tmavohnedej farby, okraje kožucha a miesta zošívania jednotlivých dielov sú obšité ozdobne vyrezanou irchou. Jej umiestnenie malo okrem estetickej funkcie aj chrániť pred poškodením a zodratím. Bohaté zdobenie je sústredené hlavne na chrbtovej časti a na predných spodných okrajoch. Zdobenie tvorí výšivka vlnenou priadzou rôznych farieb. Celá chrbtová plocha je symetricky vyšitá s motívmi kolies, štylizovaných kvetov, listov a úponkov. Zaujímavosťou je, že po bočných stranách je farebne vyšité aj meno majiteľa, ktorým bol Ondrej Valko.

   Kožuštek vyrobil v prvej polovici 20. storočia kožušník Ján Očenáš, ktorý pochádzal z Rejdovej, kde ako kožušníci pracovali aj jeho otec a starý otec. Vyučil sa u kožušníkov v Rožňave a na vandrovkách bol vo viacerých dielňach v Maďarsku. Patril k majstrom, ktorí ovládali celý postup výroby - spracovával surové kože, farbil ich a šil a zdobil kožušinové výrobky.

 

Mgr. Barbora Šumská 

 

CZINTELOVÁ, Angela. Spracovanie textilných surovín a ovčej vlny, kožušníctvo a čipkárstvo. In Michálek, J. a kol., Gemer-Malohont.  Martin: Matica slovenská, 2011. s. 175-186.

PALIČKOVÁ-PATÁKOVÁ, Jarmila. Ľudové kožušníctvo na Slovensku. Bratislava: VEDA, 1981. 330 s.

PRANDA, Adam. Príspevok k charakteristike rejdovských kožuchov, In Gemer, Národopisné štúdie 1. Martin: Osveta, 1973. s. 131-161.

Zbierkový fond a dokumentácia Baníckeho múzea v Rožňave

 

Autor foto: Lukáš Koska

 

1 kozustek 2 kozustek

3 kozustek

KSK logo PANTONE SVK horSme partner TI web fond na podporu umenia KMhorizonCMYK.jpg

         LOGO             OBJAVTE               logo tg new

Uložiť
Nastavenia cookies
Cookies nám pomáhajú pripraviť pre vás čo najlepšiu webstránku. Vopred vám ďakujeme za dôveru!
Súhlasím
Nesúhlasím
Chcem vedieť viac
Essential
Tieto cookies sú nevyhnutné pre správne fungovanie stránky
Banmuz.sk
Súhlasím
Analytické
Tieto nástroje používame na analýzu dát o návštevnosti, meranie jej rýchlosti a odovzvy.
Google Analytics
Súhlasím
Nesúhlasím